Aimée

Aimée

Niet de naam van een lieftallige jongedame maar in dit geval de naam van een componiste in een app.

Vorig jaar, zo’n beetje rond deze tijd, werd ik benaderd met de vraag of ik zin had om mee te werken aan een compositie voor strijkkwartet wat gemaakt was door een app.

Natuurlijk had ik zin om hieraan mee te werken en was ik benieuwd naar wat die app had geproduceerd. Aan de andere kant was ik ook wel huiverig want ik houd totaal niet van a-tonale, moderne, klassieke muziek en ik wist niet wat het zou zijn.

Er kwam een ontmoeting met de maker van de app die ook componist is, Wout Bremer. Of ik mijn viool gelijk mee wilde nemen want dan kon hij horen hoe één en ander klonk.
Ik kreeg de noten gemaild zodat ik er al een idee van kon krijgen. Gelukkig was het niet a-tonaal en verder was er ook goed doorheen te komen.
Het werd een leuke ontmoeting waarin ik merkte dat Wout oplettend was op twee gebieden: hoe klinkt datgene wat er nu staat en zijn die mogelijkheden binnen de app nog te verfijnen, uit te breiden of aan te passen. We kregen de smaak te pakken want het was een interessante compositie die Aimée had gemaakt.

Hoe zullen we hier verder mee omgaan was de vraag.
Wout wilde het graag opgenomen hebben en dus moest er een strijkkwartet worden samengesteld en of ik dat kon doen.

Dat strijkkwartet kwam er en we gingen repeteren, dat wil zeggen, we probeerden gaatjes te vinden in onze drukke agenda’ s om te kunnen repeteren. De mensen die je kunt benaderen om zo’n project op te nemen moeten behoorlijk wat speelvaardigheid in huis hebben. Met dat het in de muziekwereld geen vetpot meer is maakt dit dat de musici die je voor zo’n project nodig hebt, met van alles en nog wat bezig zijn om de broek te kunnen ophouden, dus druk zijn.

In maart zijn we de studio ingegaan in Eemnes. Daar hebben we onder de kundige en plezierige leiding van Richard Poot bij Pro Music de noten digitaal laten vastleggen. Ook Wout was hierbij aanwezig want uiteindelijk zijn het zijn ‘oren’ die het laatste woord hebben.
Opnemen oftewel spelen om tot een opname te komen, is weer een heel andere manier van werken dan repeteren of het geven van een concert. Alles moet perfect erop komen te staan wat betekent dat je probeert om een zo’n lang mogelijk stuk foutloos op te nemen. Je luistert het terug en vind, bijna altijd, dat het nog beter kan. Je gaat kleine stukjes over doen om het resultaat beter te krijgen en dat kost veel tijd.
Hier komt de kunde van de opnameleider om de hoek kijken want knippen en plakken op een tiende seconde of misschien op een nog kleiner tijdsmoment komt nu aan de orde. Alsof je in een ademteug knipt, hier een andere ademteug aan vastplakt en dit wil laten klinken alsof het één en dezelfde adem was. Dat vraagt om grote precisie en is veel werk om tot een goed eindproduct te komen waar iedereen tevreden over kan zijn.

Onlangs gleed er een pakketje door mijn brievenbus. Ik had niets besteld en was dus benieuwd wat daar in kon zitten. ‘Hee, de opname’, was mijn verheugde reactie.

Ik was ontzettend benieuwd naar hoe het was geworden want ik kreeg tijdens het repeteren en opnemen van de compositie steeds meer binding ermee.
Dan gebeurt er iets raars. Dit was het eerste moment dat ik de totale opname in zijn geheel terug hoorde. Altijd en altijd blijf je dingen horen die je dan pas opvallen, het zij zo. Tevens word je weer eens geconfronteerd met hoe jijzelf klinkt. Misschien enigszins vergelijkbaar met als je je stem terughoort op een opname. Als je dat nog nooit hebt gehoord dan krijg je zo’n gevoel van: ‘ hè, ben ik dat? Klink ik zo?’
Het andere wat bij me binnen kwam was dat het een compositie is waar emotie in zit. Heel opmerkelijk dat een computer, een emotieloos ding van eentjes en nulletjes, iets kan maken wat daarna door mensen wordt gespeeld en waar emotie in blijkt te zitten, een verhaal.

Binnenflap van CD, Aimée voor strijkkwartet

De app heet ‘youcompose’, kost €6,99 en kun je downloaden via de appstores.
Je kunt van allerlei dingen instellen als, voor welk instrument je wilt laten componeren. Dit kun je helemaal automatisch laten doen maar je kunt ook zelf uitgangspunten instellen.
Ik vind het heel bijzonder wat zo’n app kan en als je dan weer hoort hoe dat klinkt met analoge instrumenten vind ik het alleen maar interessanter worden. De app bekijken is sowieso al leuk, je krijgt namelijk al een heel duidelijk beeld van hoe het werkt.

Ben je ook benieuwd naar wat Aimée voor strijkkwartet heeft geschreven en hoe dit klinkt?
Wout stuurt je de CD graag toe. Je kunt hiervoor mijn reactieformulier invullen of wout zijn contactformulier op
https://youcompose.com/contact/